perjantai 8. huhtikuuta 2016

Tytöt pojat ja lukeminen

Ompa ollut antoisaa ja kiinnostavaa lukea opiskelijoiden oppimispäiväkirjoja. Osa onkin jo innokkaasti aloittanut pistemetsästyksenkin. Opettajan kannalta on tietenkin sääli, ettei ihan jokaiseen päiväkirjamerkintään ennätä kirjoittamaan vastausta, mutta kaikki kyllä luetaan. Tuntuu, että tässä aika tulee käytettyä ehkä jopa hyödyllisemmi, kuin vaikka tenttejä tarkistettaessa. Mukavalta tuntuu myös se, että opiskelijat lukevat ka kommentoivat toinen toisiaan. Yhteisöllinen oppiminen toimii!

Tällä viikolla aiheena oli lukeminen ja lukuharrastus. Erityisesti mietityttää ainakin itseäni lukemisen sukupuolittuminen. Tosin ainakin omassa ympäristössä myös miehet lukevat aika ahkerasti, kirjat eivät ehkä ole ihan samoja, kuin naisilla, mutta ei niiden tarvitsekaan olla.

Facebookissa (ja muualla somessa) on erilaisia poikien/miesten lukuharrastukseen liittyviä hankkeita ja ilmiöitä.
Mutta ihan oikeasti... kannustaako tämä poikia lukemaan vai ehkä pikemminkin poseeraamaan kirjan kanssa?
https://www.facebook.com/hotdudesreading/

Suomalainen Pojatkin lukee -kampanja on ehkä kannustavampi https://www.facebook.com/pojatkinlukee/ 

Sataedun äikänope on onnistunut oikein hyvin kannustaessaan poikia lukemaan
http://www.sydansatakunta.fi/Uutiset/1195024077867/artikkeli/+tuo+mulle+joku+kivannakoinen+.html 

Pohdiskeltavaa tähän loppuun. Onko lukeminen tasa-arvokysymys?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti